x

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami!

61 64 29 515

polskidrwal@polskidrwal.pl

Kiedy należy wymienić filtr i olej w kosiarce?

Niezawodna kosiarka do trawy to jedna z podstawowych maszyn w każdym domu z ogrodem lub trawnikiem. Aby przez długie lata cieszyć się jej sprawnością, musisz zadbać o regularną i prawidłową eksploatację. Uczynisz to, wybierając markowe, dedykowane akcesoria do kosiarek, zmieniając olej w określonych odstępach czasu, a także regularnie czyszcząc lub wymieniając filtr powietrza. Chcesz prawidłowo zadbać o swój sprzęt, by służył Ci przez wiele sezonów? W takim razie sprawdź nasze praktyczne porady, z których dowiesz się, jakich zasad eksploatacyjnych powinieneś bezwzględnie przestrzegać.

Wymiana oleju w kosiarce spalinowej

Nie wszyscy użytkownicy kosiarek zdają sobie sprawę, że ich obowiązkiem jest wymiana oleju silnikowego w określonych interwałach czasowych. Podobnie jak w samochodzie – również w tego rodzaju urządzeniu, z biegiem czasu traci on swoje parametry i nie chroni już elementów silnika tak dobrze, jak na początku. Z tego względu, konieczne jest nie tylko regularne kontrolowanie i ewentualne uzupełnianie poziomu, ale także całkowita wymiana płynu w jednostce napędowej. Aby to zrobić, najpierw powinieneś pozbyć się starego oleju, usuwając go z urządzenia.

Niektóre modele kosiarek wyposażone są w specjalny zawór, lokalizowany w najniższym puncie silnika. Pozwala to na szybkie i wygodne spuszczenie cieczy, bez konieczności manewrowania urządzeniem. Jeśli Twoja kosiarka nie ma korka spustowego, powinieneś odkręcić wlew, a następnie przechylić kosiarkę tak, by cały płyn wyciekł ze środka. Wcześniej odpowiednio zabezpiecz miejsce operacji tak, by olej nie przedostawał się do gleby. Najlepiej zlewać go do oryginalnej butelki lub innego pojemnika, umożliwiającego jego bezpieczne przechowywanie oraz oddanie do utylizacji.

Jak często zmieniać olej w kosiarce?

Cena oleju silnikowego w zależności od modelu kosiarki oraz rodzaju jednostki napędowej wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Dla tak niewielkiej sumy z pewnością nie warto ryzykować dużo kosztowniejszych awarii silnika, spowodowanych brakiem regularnej wymiany płynu chroniącego. Właśnie dlatego, powinieneś skrupulatnie przestrzegać odstępów czasowych i wymiany dokonywać zgodnie z zaleceniami producenta. Przyjęło się, że obowiązkowa wymiana powinna zostać dokonana minimum raz w roku – przed sezonem. W przypadku intensywnej eksploatacji może to jednak nie wystarczyć. Wielu producentów zaleca wykonanie tej czynności co ok. 30 – 50 godzin pracy urządzenia.

W kilkuletnich kosiarkach warto dodatkowo skrócić interwał, by zapewnić silnikowi lepszą ochronę. Jeśli kupujesz nowy sprzęt, który został fabrycznie zalany olejem, pierwszą wymianę powinieneś wykonać już po kilku godzinach eksploatacji, by zagwarantować lepsze „dotarcie” poszczególnych elementów jednostki napędowej.

Wymiana filtra w kosiarce

Kolejnym obowiązkiem odpowiedzialnego właściciela kosiarki jest wymiana filtra powietrza. W niektórych modelach jest on papierowy, w innych ma formę gąbki. Tutaj warunkiem decydującym o zmianie jest stopień czystości wkładu. Mocno zabrudzony filtr zawsze powinieneś wymienić na nowy. Jeśli zanieczyszczenia nie są znaczne, możesz go wyczyścić. Gąbkę wypierz w letniej wodzie z płynem, natomiast papierowy wytrzep, uderzając nim lekko o równą, płaską powierzchnię.

Uwaga: przed wymianą filtra zawsze dla bezpieczeństwa odłącz przewód świecy zapłonowej.

Podsumowanie

Na kondycję kosiarki wypływa wiele czynników: od intensywności pracy, poprzez sposób użytkowania maszyny, aż po wspomniane w tym artykule regularnie dokonywane czynności eksploatacyjne. Jeśli nie jesteś pewny, jakiego płynu użyć, kiedy wymienić filtr lub czy do silnika dwusuwowego lepiej wybrać olej do mieszanki czerwony, czy zielony, zawsze sprawdzaj, co rekomenduje producent. Postępowanie zgodnie z jego wskazaniami, markowe akcesoria do kosiarek oraz regularna kontrola parametrów urządzenia pozwolą Ci cieszyć się niezawodnością sprzętu przez wiele lat, unikając kosztownych napraw i długotrwałych przestojów w pracy.

Kategorie